KODU RATASTEL OSA 4: kaubiku soojustamine ja ventilatsioon
Kaubiku ehitamine koduks on jõudnud ehituse kõige olulisema ja aeganõudvama etapini, milleks on soojustus. Soojustusmaterjalide valiku tegemisel tuleb võimalikult kaugele ette mõelda ja teha selgeks, millises kliimas hakatakse kaubikut kasutama, kui palju ruumi soojustus võtab, kas on oluline keskkonnasõbralikkus, kui suur on eelarve ja muud sarnased küsimused.
Soojustamine
Soojustamine on väga oluline ehitusprotsessi osa ja tuleb põhjalikult tutvuda materjalide valikuga, et leida endale sobivaim. Eero luges ja uuris internetist juba 3 kuud enne kaubiku soetamist selle soojustamise kohta: „Kuna Euroopas liigub sellist infot vähe ja ka Ameerika Ühendriikides kogub vanlife-liikumine alles hoogu ja sedagi pigem soojemates osariikides, siis infot soojustamise kohta leidus seinast-seina.“
Lõpptulemusena otsustati fooliumkattega XPS-plaadi kasuks, sest soovitud soojusteguri tagab see kõige õhema kihina. Kaubiku välisseina ja siseseina vahel jäi ruumi umbes 5-8 cm ulatuses, mida sai kasutada soojustusega täitmiseks. Isolatsiooniplaadid kinnitati kaubiku välisseina külge liimvahuga, kuna selle omadused sobisid kõige paremini kasutatavates tingimustes ja käsitlemine tundus piisavalt lihtne ka algajatele.
Edasine töö hõlmas väga palju mõõtmist, veel kord mõõtmist ja lõpuks plaatide lõikamist. Eerole ja Mari-Annele tundus, et Citroeni disainerid on näinud palju vaeva, et kaubiku soojustamine võimalikult raskeks teha: „Kõik paneelid tuli eraldi välja mõõta ja mis esialgu tundus korduvat järgmises vahes, siis loomulikult numbrid ei kattunud. Kõige rohkem erinesid mõõdud kõigest paari sentimeetriga, aga ajaliselt lisas see väga palju juurde, sest iga paneel tuli eraldi välja mõõta ja sobitada antud vahesse.“
Lae soojustamise käigus üllatusi ei tulnud ning kogu protsess nägi laias laastus samasugune välja, eraldi tuli silmas pidada kahte avaust laes ja kuidas suruda plaadid vastu lage kuniks liimvaht tardub.
Kui kõik soojustuspaneelid olid liimvahuga seinas, seisis ees kõigi ülejäänud pindade vahutamine. Noored kodu ehitajad selgitavad: „Ideaalses elus ja väga karmides ilmastikutingimustes võiks panna kogu soojustuse kaubiku tugiraamist sisse poole – selliselt ei peaks nokitsema erimõõdus tükkide väljalõikamisega ja loomulikult ei tekiks ka nii suurt külmasilda. Kuna meie teadsime, et väga külmas kliimas ei hakka bussi kasutama ja loomulikult ei olnud nõus ohverdama lisa kolme sentimeetrit, siis otsustasime läheneda selliselt. Vahuga täitmisel lähtusime väga lihtsalt loogikast – mida vähem näeme kaubiku plekist välisseina, seda parem soojustus. Vahepeal jäi mulje, et ehk olime isegi liiga agarad, aga senimaani püsib kõik koos ja meie oleme rahul.“
Ventilatsioon
Ventilatsioon on kaubikus elamise puhul väga olulise tähtsusega. Kinnises bussis kolmekesi elades tekib seintele ja lagedele väga kiiresti kondensatsioon, mis pikemas perspektiivis võib tekitada roostet ja hallitust. Eero lisab: „Olen näinud teiste inimeste pealt, kes on üritanud kondensatsiooni vältimiseks katta kaubiku seinad niiskustõkkega. Ideaalse tulemuse saavutus on praktiliselt võimatu, seega lihtsam on tagada korralik õhuringlus ja ventilatsioon. Meie bussil olid õnneks olemas laeventilatsioon ja korralik katuseluuk, mis kiirendasid kaubiku valmimist oluliselt. Välispleki kallale ketaslõikuriga minek tundus minu jaoks liiga hirmutav, kuigi kui vajalikud luugid ja tarvikud on olemas, siis tegelikult peaks see protsess päris kiiresti ja valutult minema.“
Ehitustööde planeerimise osas annab Eero nõu: „Selles etapis on tark tegu hakata mõtlema elektrisüsteemi peale, sest just praegu on aeg ära vedada vajalikud juhtmed ja arvestada pistikute/lülitite asukohtadega. Vastasel juhul peab neid vedama lõppviimistlust tehes, aga isiklikult leian, et peidetud juhtmed annavad lõppilmele kõvasti kaasa. Hea nipp on kasutada kaablirüüd, millega on võimalik ära vedada põhijuhtmed. Tulevikus tean täpselt, kust minu juhtmed jooksevad ja kui juhuslikult lisame päikesepaneelid või lisavalgustust, siis saan seda kergelt ja mugavalt uuendada.“
Lifeisaview uue kodu ehitus on jõudnud poole peale. Väga suur töö on tehtud ja siit edasi hakkab buss juba iga päevaga üha enam kodu ilmet võtma. „Senimaani tundsime, et midagi ei muutu ja kuskile ei arene. Siit edasi hakkab buss muutuma iga järgneva tunniga ja progressi oma silmaga nägemine motiveerib sedavõrd rohkem,“ rõõmustab noor pere.
Stardi kuupäev on noorel perel paigas ning see kiirendab ehitustööd. Väikese takistusena tuleb buss jätta neljaks päevaks remonti, kuna ostueelselt tehtud diagnostika soovitas ära vahetada esimesed amordid, uued piduritorud ja tagumised rattalaagrid ning teha veel mõned väiksemad tööd nagu käsipiduri trossi ja pirnide vahetus. Esmalt planeeriti töö ära teha ühe päevaga, kuid remonditöökoja tarnes tekkis tõrge ja varuosade saabumine võttis planeeritust kauem aega.
„Kodu ratastel“ teekonda on võimalik jälgida Youtube´is #lifeisaview.